2018. gadā izveidojot automatizācijas un robotikas procesu attīstības komandu, SEB banka Baltijā divu gadu laikā radījusi vairāk nekā 33 robotus konkrētu procesu automātiskai izpildei, tādējādi nodrošinot līdz šim manuālu un ļoti vienveidīgu darbu automatizēšanu. Kopumā SEB grupā ir vairāk nekā 250 dažādi roboti, kas efektīvi veic konkrētas tiem ieprogrammētās funkcijas.
SEB bankā Latvijā šobrīd automatizēti 15 procesi. Ik dienu robotikas procesu attīstības komanda strādā pie jauniem automatizācijas uzdevumiem, kuri atvieglotu darbinieku ikdienu un ļautu veikt citus pienākumus. Roboti lielākoties veic uzdevumus, kas saistīti ar datu reģistrēšanu, kontroli un administrēšanu, kā arī informācijas apkopošanu. Robota jeb automatizēta procesa radīšanas laikā tiek veikta konkrētās struktūrvienības vai atsevišķa procesa detalizēta izpēte. Tā laikā tiek secināts, kurus procesus iespējams automatizēt un attiecīgi izveidot konkrētu funkciju robotus. Pat ja analīzes laikā izstrādātāji nonāk pie secinājuma, ka nav nepieciešams vai nav iespējams konkrētos darbus robotizēt, procesi tik un tā tiek vienkāršoti un ieviesti papildu uzlabojumi.
Šobrīd 5 roboti darbojas līzinga jomā, izpildot tādas darbības kā pavadzīmju sagatavošana un darījumu atlasīšana. Pašlaik Latvijā visvairāk roboti (7) tiek izmantoti darījumu nodrošināšanā, kur tie veic ļoti dažādus procesus, piemēram, dažādu uzraugošo iestāžu pieprasījumu izpildi. Šī gada maijā, sadarbojoties ar datu analītikas komandu, tika izveidots arī pirmais robots klientu izpētes vajadzībām. Robots darbojas ar speciāli izstrādātu atskaiti, lai automātiski veiktu ikgadējo augsta riska klientu izpēti. Manuāli veicot šādu uzdevumu, tas aizņem vidēji vienu stundu vienam klientam, savukārt automatizētais risinājums to paveic aptuveni divās minūtēs. 2020. gada jūnijā Latvijā SEB bankā roboti veica 33508 darba vienības, tādējādi ietaupot 980 stundas no darbinieku laika.
Jeļena Gavrilova, SEB līzinga vadītāja:
“Roboti ir izveidoti specifisku uzdevumu veikšanai, šie uzdevumi bieži vien ir vienveidīgi un atkārtojas ar noteiktu regularitāti. Tāpēc tieši šādus procesus gribam pēc iespējas vairāk automatizēt. Viens no SEB robotiem darbojas arī SEB līzingā un nodrošina jaunu klientu reģistrēšanu līzinga sistēmā. Ieviešot šo robotu, kolēģiem ir vairāk laika analizēt un attīstīt pakalpojumus, kurus roboti nespētu paveikt.”
Agate Jermolajeva, Darījumu nodrošināšanas pārvaldes vadītāja: “Robotu izmantošana ir lieliska iniciatīva. Mums Darījumu nodrošināšanas pārvaldē joprojām ir liela apjoma manuālais darbs, kurā darbības atkārtojas, katrs nākamais solis tiek balstīts uz dažādu parametru vai nosacījumu izpildi. Šādos procesos varam izmantot robotu. Vērtējot robotizācijai piemērotus procesus, svarīga ir robota noslodze, lai ieguldītais darbs atmaksājas. Mūsu pirmais robots bija zvērinātu tiesu izpildītāju rīkojumu ievade, kuru ieviešot plānotais un arī reālais ietaupījums bija pilna viena darbinieka slodze. Arī pašlaik mūsu pārvaldē darbojas vairāki roboti.”
SEB banka Baltijā ir viens no uzņēmumiem, kas apzinās automatizācijas sniegtās iespējas. SEB bankas veidotās CFO aptaujas (tajā piedalījās Baltijas lielāko uzņēmumu finanšu direktori) dati apliecina, ka 43% Latvijas, 44% Igaunijas un 31% Lietuvas uzņēmumi liek uzsvaru uz digitalizāciju un automatizāciju savā ikdienā.