2021.gada laikā izkrāpto līdzekļu apmērs četru lielāku banku klientiem, pašiem apstiprinot maksājumu, pārsniedza 11 miljonus eiro, liecina Finanšu nozares asociācijas apkopotie dati. Viens no krāpšanas veidiem ir tā saucamā romantiskā krāpšana, kad blēži sākumā apvārdo upurus ar skaistiem solījumiem un sapņainām nākotnes ainām, un tad izgaist, tiklīdz kontā ieripojuši vairāki tūkstoši eiro “lidmašīnas biļetēm” vai “konta atbloķēšanai”. Apskatām reālus romantiskās krāpšanas piemērus Latvijā un dalāmies ar SEB bankas Drošības pārvaldes vadītāja Mārča Pelča ieteikumiem, kā neiekrist slazdā.
Ieva (visu iesaistīto personu vārdi ir mainīti) iepazinās ar savu civilvīru Kolinu sociālajos tīklos. Pēc ilgstošām un skaistām sarakstēm viņi kļuva par vīru un sievu. Tiesa – pagaidām bez oficiālas reģistrācijas.
Kolins stādījās priekšā Ievai kā biznesmenis ar biznesa kontraktu Turcijā. Taču tad noticis kāds misēklis, un Kolina banka apturēja uzņēmuma konta darbību. Lai to atjaunotu, nepieciešams veikt reaktivācijas maksu 7320 eiro apmērā uz kontu Itālijas bankā.
Kolins atsūtīja Ievai e-pastā bankas pieprasījumu. Ievai nebija pieejama visa summa, tāpēc viņa pieteica aizdevumu 6000 eiro apmērā, lai palīdzētu savam civilvīram šajā sarežģītajā dzīves situācijā.
Banka apturēja Ievas maksājumu, lai noskaidrotu maksājuma mērķi, jo šāds pārskaitījums tika konstatēts kā neraksturīgas darbības klientes kontā. Rezultātā tika noskaidrots, ka Ieva ir romantiskās krāpšanas upuris. Viņa palika ar kredītsaistībām 4000 eiro apmērā.
Kā krāpnieki atrod un apvārdo upurus. Komentē SEB bankas Drošības pārvaldes vadītājs Mārcis Pelcis.
“Krāpnieki ar potenciālajiem upuriem (galvenokārt sievietēm) iepazīstas sociālajos tīklos un iepazīšanās portālos, piemēram, Facebook, Tinder, Badoo, Instagram, bet turpina saziņu e-pastā, WhatsApp, Messenger, Viber u.tml. Saziņa notiek vismaz nedēļu vai vēl ilgāku laika periodu, kamēr krāpnieks iemanto upura uzticību. Daudzos gadījumos upuriem šķiet, ka reālajā dzīvē nekad nesatiktā persona ir kļuvusi par ļoti tuvu cilvēku – dažkārt uzplaukst tik spēcīgas jūtas, ka internetā tiek noslēgta laulība. Galvenais, ka krāpnieks ar savu upuri nesatiekas personīgi – saziņa notiek sarakstoties un sūtot realitātei pietuvinātas un ticamas bildes. Bieži vien pat video zvanu nav.”
Anna iepazinās ar savu jauno paziņu Aleksu sociālajos tīklos. Viņš ir ASV karavīrs, kurš šobrīd dienē Jemenā. Alekss sūtīja Annai bildes no armijas bāzes, kā arī pozēja karavīra formastērpā.
Lai gan līdz šim Anna ar Aleksu dzīvē nebija tikušies, Aleksam pēkšņi radās iespēja doties ārpuskārtas atvaļinājumā un atlidot pie Annas uz Latviju. Tikai kāda nianse – par biļetēm un atvaļinājuma piešķiršanu ir jāveic maksājums 2700 eiro apmērā. Pats Alekss nevar veikt maksājumu, jo atrodas dienestā.
Anna veica saraksti ar militāro dienestu. Militārais dienests no visnotaļ savdabīgas e-pasta adreses “militaryemergencyleave.usaarmy@gmail.com” atsūtīja Annai bankas rekvizītus. Maksājums ir jāveic ASV militārā dienesta vārdā uz Sarkanā Krusta kontu vienā no Krievijas bankām vai caur dienesta aplikāciju. Annai tika piekodināts, ka visai informācijai ir jāpaliek noslēpumā.
Annai bija ģimenes uzkrājumi un viņa veica maksājumu. Diemžēl Alekss pārtrauca tālāko komunikāciju un viņi tā arī nesatikās.
Kā krāpnieki izvilina naudu. Komentē SEB bankas Drošības pārvaldes vadītājs Mārcis Pelcis.
“Bieži vien krāpnieks ir gūstā nonācis ārvalstu diplomāts vai ANO ārsts, slepenā dienesta karavīrs vai inženieris, kas būvē slepenu objektu kaut kur tālu prom no dzimtenes. Kad uzticība ir iemantota, upurim tiek piedāvāts kļūt par vienīgo cilvēku pasaulē, kas var palīdzēt krāpnieku izglābt no likstām, kas atgadās viena pēc otras. Piemēram, karavīrs vai diplomāts nonācis gūstā, nepieciešams segt medicīnas izdevumus vai pat glābt dzīvību, vai finansiāli atbalstīt projekta pabeigšanu, lai puses ātrāk varētu būt kopā. Krāpnieks mēdz akcentēt, ka sarakste ir jāpatur noslēpumā, jo viņš atrodas karadienestā vai slepenā misijā un nedrīkst komunicēt ar civilām personām. Bieži vien krāpnieks rada ilūziju, ka viņam ir pieejami naudas līdzekļi un citas materiālās vērtības, bet viņš nevar tikt tām klāt. Tāpat krāpnieks var dalīties ar saviem konta pieejas datiem, radot ilūziju, ka viņam var uzticēties.”
Tinder platformā Dace iepazinās un uzsāka saraksti ar Tomasu, vēlāk saziņai izmantojot WhatsApp. Tomass ir jūras transportēšanas uzņēmuma īpašnieks, kurš daudz ceļo darba vajadzībām, un tieši šobrīd viņš kuģo no Amsterdamas uz Singapūru.
Ikdienas jaukās sarakstes sekmēja savstarpēju siltu jūtu uzplaukumu. Brauciena laikā ar Tomasa kuģi atgadījās nelaime – salūza viena no detaļām, liedzot kuģim turpināt ceļu. Tomass ar kuģa apkalpi pasūtīja detaļu un pat sarunāja piegādi līdz kuģa atrašanās vietai, taču slikto sakaru dēļ Tomasam neizdevās veikt apmaksu. Tāpēc viņā palūdza to izdarīt Dacei.
Tā kā viņi jau kādu laiku sarakstījās un kļuva tuvi, Tomass iedeva Dacei pieeju savas bankas internetbankai un atsūtīja rekvizītus, lai viņa varētu veikt apmaksu. Dace pieslēdzās Tomasa internetbankai un mēģināja veikt apmaksu, tomēr parādījās paziņojums, ka apmaksa ir neveiksmīga.
Kā risinājumu Tomass piedāvāja pārskaitīt naudu uz Daces kontu, lai viņa varētu veikt maksājumu no savas internetbankas. Tomass apgalvoja, ka summa ir pārskaitīta uz Daces kontu, tomēr maksājuma apstrāde var ilgt 3 līdz 4 darba dienas.
Diemžēl par detaļu apmaksa ir jāveic steidzami, jo kuģis nevar turpināt ceļu. Dace piedāvāja veikt apmaksu par saviem naudas līdzekļiem, jo Tomasa sūtītā naudas summa pēc dažām dienām tāpat būs viņas kontā.
Dace veica apmaksu par detaļu 5138 eiro apmērā. Tomēr piegādes uzņēmums atsūtīja paziņojumu, ka papildus jāveic vēl piegādes apmaksu un atsūtīja rekvizītus. Dace paņēma aizdevumu un veica maksājumu 2000 eiro apmērā uz vienu no Lietuvas bankām.
Tomass bija satraucies, jo viņš ir atbildīgs par visu kuģa komandu. Kad piegādes uzņēmums apstiprināja maksājuma saņemšanu un detaļas piegādi, Tomass sauca Daci par savu glābēju un solīja visu atmaksāt.
Kad detaļa bija piegādāta un uzstādīta, izrādījās, ka jāveic detaļas programmēšana, lai tā var funkcionēt. Arī tas ir maksas pakalpojums – 1697.74 eiro. Tā kā Dacei bija pieeja Tomasa internetbankai, viņi rīkojas pēc iepriekš izmantotās metodes – veica maksājumu uz Daces kontu Latvijā ar naudas nonākšanu Daces kontā 3 līdz 4 darba dienu laikā, Dace paņēma ātro aizdevumu un veica apmaksu Tomasa vārdā.
Tomasa sūtītā nauda nekad tā arī nenonāca Daces kontā. Tomass līdz šim nav atbraucis uz Latviju. Dace palika bez uzkrājumiem un veic kredītsaistību atmaksu.
Kā izvairīties no romantiskajiem krāpniekiem. Komentē SEB bankas Drošības pārvaldes vadītājs Mārcis Pelcis.
“Gadījumos, kad saziņa nonāk līdz lūgumam pēc palīdzības, īpaši tādas, kas saistīta ar finansēm, jākļūst aizdomīgiem. Nekad nedrīkst sūtīt naudu personai, kura nekad nav satikta klātienē vai tikšanās notikusi vien pāris reizes. Nedrīkst nodot sensitīvu informāciju (personas dati, bankas karšu dati, internetbankas pieejas) trešajām personām. Nedrīkst ļaut pieslēgties savam datoram vai viedierīcei attālināti. Un, protams, nekad nedrīkst pārskaitīt savus naudas līdzekļus nezināmām vai iepriekš nepārbaudītām personām, uzņēmumiem vai organizācijām.”
Papildu informācijai: Jeļena Novaka, SEB bankas privātpersonu komunikācijas vadītāja – 29401327, jelena.novaka@seb.lv Vairāk par SEB grupu Latvijā: Twitter/SEB_Latvia, Facebook/SEB.Latvia un Skype/SEB_Latvija, YouTube/SEBlatvia www.seb.lv |
SEB grupa ir vadošā finanšu pakalpojumu sniedzēja Ziemeļeiropā. Kā banka ciešām un ilgtermiņa attiecībām, SEB Zviedrijā un Baltijā piedāvā finanšu konsultācijas un plašu finanšu pakalpojumu klāstu. Dānijā, Somijā, Norvēģijā un Vācijā SEB darbības galvenā prioritāte ir korporatīvo un investīciju bankas pakalpojumu sniegšana uzņēmumiem un institucionālajiem klientiem. SEB grupas darbību starptautiskā līmenī apliecina pārstāvniecība 20 pasaules valstīs. Uz 2021. gada 31. decembri SEB grupas kopējie aktīvi veido 3 304 miljardus Zviedrijas kronu, kopējie aktīvi pārvaldīšanā – 2 682 miljardi Zviedrijas kronu. SEB grupā strādā 15 500 darbinieku. Vairāk par SEB grupu: www.sebgroup.com. |