Romantiskā krāpšana, savā ziņā, ir ļoti līdzīga investīciju krāpšanai, jo abās, ilgstošā laika posmā cilvēki labprātīgi šķiras no savas naudas. Turklāt abos gadījumos izkrāptās naudas summas ir ievērojamas. Lai gan Finanšu nozares asociācijas datos romantiskā krāpšana netiek atsevišķi izdalīta, SEB bankā identificēto romantiskās krāpšanas gadījumu skaits pērn ir dubultojies.
“Lielākā problēma ir tā, ka šo krāpšanas veidu ir grūti identificēt un novērst, turklāt paši cietušie par šiem gadījumiem neziņo ne policijai, ne bankai. Pat tad, ja banka, izmantojot savas krāpšanas novēršanas sistēmas, identificē iespējamu romantisko krāpšanu un mēģina klientu brīdināt, viņi turpina šo faktu noliegt un uzstāj uz maksājumu izpildi, kā rezultātā beigās ir gan salauzta sirds, gan pazaudēti lieli naudas līdzekļi. Šis fenomens ir skaidrojams ar upura pieķeršanos un jūtām, kuras izveidojas pret jauniegūto draugu vai draudzeni.
Otra problēma, kura bieži skar romantiskās krāpšanas upurus ir tā, ka, lai palīdzētu saviem “mīļotajiem”, viņi ne tikai iztērē savu naudu, bet arī mēdz aizņemties un rezultātā paliek ne tikai bez naudas, bet ir arī spiesti atmaksāt kredītu un procentus,”
norāda SEB bankas Drošības pārvaldes vadītājs Mārcis Pelcis.
Romantiskās krāpšanas shēma ir nemainīga – krāpnieki ar potenciālajiem upuriem iepazīstas sociālajos tīklos un iepazīšanās portālos, piemēram, Facebook, Tinder, Badoo, Instagram, bet turpina saziņu e-pastā, WhatsApp, Messenger, Viber u.tml. Saziņa notiek vismaz nedēļu vai vēl ilgāku laiku, līdz krāpnieks iemanto upura uzticību. Galvenais, ka krāpnieks ar savu upuri netiekas klātienē– saziņa notiek sarakstoties un sūtot realitātei pietuvinātas un ticamas bildes. Un beigu beigās upuriem šķiet, ka reālajā dzīvē nekad nesatiktā persona ir kļuvusi par ļoti tuvu cilvēku.
Leģendas, ko par sevi stāsta krāpnieki, ir atkarīgas tikai no to iztēles. Visbiežāk viņi uzdodas par slepenā dienesta karavīriem, inženieriem, kas būvē slepenu objektu kaut kur tālu prom no dzimtenes, ārsti, kas darbojas kara zonā, gūstā nonākuši ārvalstu diplomāti vai skaistules, kuras gatavas mainīt savu dzīvi. Kad uzticība ir iemantota, upurim tiek radīta sajūta, ka viņš ir vienīgais cilvēks pasaulē, kurš var palīdzēt izglābties no dažādām likstām, lai beigās abi būtu laimīgi kopā.
“Pastāv viedoklis, ka par romantiskās krāpšanas upuri var kļūt tikai sievietes, bet dzīvē notiek dažādi. Lūk, vēl viens reāls gadījums, no mūsu prakses. Kaspars (visu iesaistīto personu vārdi ir mainīti) iepazinās ar Olīviju internetā. Viņa bija ļoti skaista sieviete, turklāt ar interesantu nodarbošanos – dienēja ASV armijā Jemenas specvienībā. Viņa ļoti nepacietīgi gaidīja tikšanos ar Kasparu, bija nepieciešams tikai sakārtot dokumentus. Šajā jautājumā viņai palīdzēja starpnieks no Kipras – Daniels.
Kaspars vēlējās palīdzēt, lai tikšanās notiktu ātrāk – bija nepieciešams apmaksāt biļetes, ar dokumentu kārtošanu saistītās izmaksas un starpnieka komisiju. Kaspars paņēma ātros aizdevumus un veica maksājumus Danielam uz Kipru 1900 eiro un 1050 eiro apmērā, norādot, ka tā ir ģimenes palīdzība. Bankai radās aizdomas par klienta maksājumiem, jo līdz šīm klients no sava konta nebija veicis nevienu maksājumu uz Kipru. Kaspars skaidroja, ka tas ir nepieciešams, lai viņa draudzene Olīvija atlidotu uz Latviju, bet Daniels ir starpnieks, kas palīdz Olīvijai sakārtot dokumentus. Kaspars pat bija iesūtījis bankai Olīvijas dienesta apliecību kā apliecinājumu, ka Olīvija tiešām dienē armijā. Lieki teikt, ka iesūtītais dokuments bija diezgan slikts viltojums (grafiski ielīmēta bilde, dažādi burtu šrifti, viltots zīmogs). Pēc bankas atteikuma veikt maksājumus, Kaspars izņēma summu skaidrā naudā.
Kaspars vairākkārt mēģināja veikt maksājumus uz dažādiem kontiem Kipras bankās, taču maksājumi tika atteikti kā aizdomīgi. Kaspars vēl aizvien turpina ņemt ātros aizdevumus, ko izņem skaidrā naudā – visticamāk viņš ir atradis citus veidus kā veikt maksājumus un joprojām paliek krāpnieku lamatās,”
noslēdz Mārcis Pelcis.
Papildu informācijai:
Jeļena Novaka, SEB bankas privātpersonu komunikācijas vadītāja – tālr. 29401327, jelena.novaka@seb.lv
Vairāk par SEB grupu Latvijā:
Twitter/SEB_Latvia, Facebook/SEB.Latvia, YouTube/SEBlatvia, LinkedIn/Seb-banka-latvia
www.seb.lv
SEB grupa ir vadošā finanšu pakalpojumu sniedzēja Ziemeļeiropā. Kā banka ciešām un ilgtermiņa attiecībām, SEB Zviedrijā un Baltijā piedāvā finanšu konsultācijas un plašu finanšu pakalpojumu klāstu. Dānijā, Somijā, Norvēģijā un Vācijā SEB darbības galvenā prioritāte ir korporatīvo un investīciju bankas pakalpojumu sniegšana uzņēmumiem un institucionālajiem klientiem. SEB grupas darbību starptautiskā līmenī apliecina pārstāvniecība 20 pasaules valstīs. Uz 2022. gada 30. septembri SEB grupas kopējie aktīvi veido 4 277 miljardus Zviedrijas kronu, kopējie aktīvi pārvaldīšanā – 2 100 miljardi Zviedrijas kronu. SEB grupā strādā 16 000 darbinieku. Vairāk par SEB grupu: www.sebgroup.com.