Finanšu nozares asociācijas izstrādātie un apstiprinātie regulatīvie dokumenti nozares labās prakses veicināšanai, informācijas apmaiņai, pārkreditācijai un sadarbībai ar partneriem.
Vadlīnijās minētos standartus ievēro visi Latvijas Finanšu nozares asociācijas biedri, kas ir bankas un asociētie biedri, kas ir pensiju fondi, ieguldījumu pārvaldes sabiedrības (ja tās zina savu ieguldījumu plānu dalībniekus – fiziskas vai juridiskas personas) vai līzinga sabiedrības, pēc principa “ievēro vai paskaidro”. Proti, ja kāds vadlīnijās minētais labās prakses piemērs netiek ievērots, iestāde var argumentēt, kāpēc un kā tas neattiecas uz konkrētās iestādes darbību.
Latvijas Finanšu nozares asociācijas biedri, kas pārstāv gandrīz lielāko banku nozares daļu, ir apņēmušies nodrošināt patērētājiem paredzēto pakalpojumu piekļūstamību visiem cilvēkiem, tostarp personām ar invaliditāti. Vadlīnijas apliecina Latvijas Finanšu nozares asociācijas biedru apņemšanos sniegt iekļaujošus, visiem cilvēkiem piemērotus banku pakalpojumus.
Vadlīnijas izstrādātas Latvijas Finanšu nozares asociācijā un apstiprinātas Iepirkumu uzraudzības biroja Ekspertu konsultatīvās padomes Finanšu pakalpojumu darba grupā. Vadlīniju mērķis ir sniegt ieteikumus un skaidrojumus pasūtītājiem par to, kādas garantijas, izziņas un apliecinājumi un kādā formā var tikt ietverti iepirkuma procedūras dokumentos un pieņemti no piegādātājiem. Vadlīnijām ir rekomendējošs raksturs un to piemērošana jebkurā gadījumā ir jāsamēro ar pasūtītāja vajadzībām, konkrētā iepirkuma mērķi un aktuālo situāciju.
Latvijas Finanšu nozares asociācijas un Valsts ieņēmumu dienesta tā kompetences ietvaros izstrādātais metodiskais materiāls finanšu iestādēm par hipotekārā kredītņēmēja aizsardzības nodevas piemērošanu 2024.gadā.
Dokumentu mērķis ir sniegt vadlīnijas XML failu izveidei atbilstoši Latvijas tirgus vajadzībām, lai nodotu un saņemtu finanšu informāciju „klients – banka” un “banka-klients” posmā Latvijas teritorijā. Dokumenti satur aprakstu par ziņojuma elementiem, kuri ir nepieciešami, lai apmainītos ar finanšu datu informāciju atbilstoši formāta prasībām. Ziņojuma elementi, kas nav nepieciešami informācijas atspoguļošanai Latvijas teritorijā, nav iekļauti formātu aprakstos. Vadlīniju dokumenti ir izstrādāti sadarbojoties Latvijas bankām Latvijas Finanšu nozares asociācijā.
Pēc tam, kad klientam ir izsniegts aizdevums, kredīta līguma darbības laikā var būt nepieciešamība veikt pārkreditēšanu, tostarp pēc klienta paša lūguma. Tādēļ Asociācijas ietvaros ir izstrādāti divi sadarbības līgumi un vienošanās paraugs, lai šo procesu atvieglotu un standartizētu, kā arī noteikts standarts datu apmaiņai drošā veidā starp kredīta devējiem hipotekārās pārkreditēšanas procesa ietvaros.
Ja klientam ir hipotekārais kredīts vienā bankā, bet viņš vēlas pārkreditēt šo aizdevumu uz citu banku, tad klients var izmantot standarta pārkreditēšanai radīto mehānismu, kas bez papildu starpbanku vienošanos noslēgšanas, aizpildot un apmainoties ar attiecīgiem dokumentiem, ļauj veikt pārkreditēšanu uz citu banku, ja tā ir pievienojusies sadarbības līgumam par standarta pārkreditēšanu. Šāda kārtība ir spēkā no 2018.gada 1.jūnija.
Ja vienas bankas klients, piemēram, vēlas pirkt nekustamo īpašumu, ņemot hipotekāro kredītu, un īpašums tiek iegādāts no citas bankas klienta, kurš šo īpašumu ir ieķīlājis par labu savai bankai, tad pastāv iespēja izmantot banku noslēgto sadarbības līgumu par pārkreditēšanu īpašuma pirkuma gadījumā, individuāli neparakstot atsevišķu starpbanku vienošanos, bet tikai iesniedzot un apmainoties ar attiecīgajiem dokumentiem, ko paredz sadarbības līgums. Šāda kārtība ir spēkā no 2021.gada 1.oktobra tām bankām, kas pievienojušās līgumam.
Ja gadījumā netiek izmantotas sadarbības līgumu iespējas, pastāv iespēja slēgt atsevišķu starpbanku vienošanos nekustamā īpašuma pirkuma gadījumā. Vienošanās paraugs pievienots šajā sadaļā. Paraugs ir nozares izstrādāts labas prakses standarts, ko var izmantot ikviena kredītiestāde. Paraugs ir saskaņots starp bankām jau iepriekš, lai netērētu ievērojamu laiku juridisko formulējumu labošanai un izmantotu vienošanos specifiskos gadījumos, kad netiek piemērota sadarbības līgumā noteiktā kārtība.
Saeima 2024. gada 15. februārī pieņēma grozījumus četros likumos, tostarp Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, lai atvieglotu patērētāju iespējas pārkreditēt hipotekāros kredītus un veicinātu konkurenci kreditēšanas pakalpojumu sniedzēju starpā, attīstot kredītiestāžu piedāvātos risinājumus hipotekāro kredītu ņēmējiem. Patērētāju tiesību aizsardzības likumā tika definēta hipotekārā pārkreditēšana, noteiktas tiesības un pienākumi iepriekšējam kredīta devējam, iegūstošajam kredīta devējam un patērētājam. Hipotekārā pārkreditēšana ir patērētāja kredīta, kura atmaksa nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku, pāreja no viena kredīta devēja pie cita kredīta devēja pēc patērētāja pieprasījuma.
Finanšu nozares asociācija ir izstrādājusi dokumentu hipotekārā kredīta pārkreditēšanas dokumentu paraugus ar mērķi standartizēt un atvieglot kredītiestādēm procesus jaunā regulējuma par hipotekārā kredīta pārkreditēšanu piemērošanai.
Atsaucoties uz Eiropas Banku iestādes un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas aicinājumu izvērtēt iespēju noteikt nenormatīvu nozares mēroga aizdevumu maksājumu moratoriju un piedāvājumu pārbaudīt šāda moratorija atbilstību EBI vadlīnijām, Finanšu nozares asociācija piedāvā saviem biedriem un citām finanšu institūcijām, kuras darbojas Latvijā, vadīties pēc zemāk apstiprināto moratoriju dokumentu izklāstītajiem principiem.
Lai nodrošinātu vienotu izpratni par Finanšu nozares asociācijas nostāju darbībai likumdošanas procesā un informētu likumdošanas procesa dalībniekus par to, Asociācija ir noteikusi un apstiprinājusi pamatprincipus līdzdalībai likumdošanas procesā.
Pēc tam, kad klientam ir izsniegts līzings, līguma darbības laikā var būt nepieciešamība mainīt līzinga devēju, tostarp pēc klienta paša lūguma. Tādēļ Asociācijas ietvaros ir izstrādāti vairāku faktisko situāciju līgumu paraugi, lai šo procesu atvieglotu un standartizētu, kā arī izstrādātas standarta pieteikuma veidlapas līzinga pakalpojumu saņemšanai.
Klienta izpētes rīka izveidošanas un izmantošanas mērķis ir pilnvērtīga klienta izpētes veikšana un darījumu uzraudzība, pārbaudīt klienta sniegto datu patiesumu, ievērojot būtiskas sabiedrības intereses noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas efektīvai novēršanai un ņemot vērā šo nelikumīgo darbību radītos apdraudējumus demokrātiskai sabiedrībai un sabiedrības drošībai.
Pastāv divi kopīgo klientu izpētes rīku veidi atbilstoši tajos esošās informācijas pieejamībai – slēgtais un atklātais kopīgais klienta izpētes rīks. Slēgtā kopīgā klientu izpētes rīka ietvaros likuma subjekti var izveidot paši savu privāto klientu izpētes rīku un izmantot to vienas uzņēmumu grupas sastāvā vai vairāku likuma subjektu slēgtā grupā. Asociācija ir šāda slēgtā kopīgā klientu izpētes rīka koordinējošais punkts.