Canva

Ieguldījumu veikšana, tostarp arī uzņēmumu akcijās un citos vērtspapīros, kļūst arvien populārāka arī gados jaunu cilvēku vidū, liecina Swedbank dati par investoru struktūru un paradumiem. Jauno investoru skaits vecumā no 18 līdz 25 gadiem 2021.gadā pieauga par 136% pret iepriekšējo gadu, bet 2022.gadā – par 6%.

Īpaši lielais pieaugums 2021.gadā bija lielā mērā saistīts ar uzņēmuma “Virši-A” publisko akciju piedāvājumu, kas apliecina izteiktu interesi par vietējiem jaunumiem akciju tirgū. Vērtējot kopējos datus, jaunieši visbiežāk izvēlas ieguldīt Robur fondos un Baltijas uzņēmumu akcijās.

“Pēdējo trīs gadu laikā jauno investoru skaits turpina pakāpeniski pieaugt. Aizvien vairāk jauniešu interesējas, kā darbojas vērtspapīru tirgus, un saskata iespējas tajā gūt papildus peļņu. Pēdējo 2 gadu laikā jauniešu un visu Swedbank klientu vidū būtisku uzrāvienu popularitātes ziņā piedzīvojuši tieši Swedbank Robur fondi, ar kuru palīdzību var sākt investēt, jau sākot ar vienu eiro, un ar ieguldījumu fondu starpniecību kļūt par tādu pasaulē pazīstamu zīmolu kā Microsoft, Apple vai Amazon akciju netiešo īpašnieku. Robur fondos pērn investējuši pat par 63% vairāk jauniešu, nekā gadu iepriekš,” stāsta Rolands Zauls, Swedbank Ieguldījumu līnijas vadītājs.

Latvijas jauno investoru vecumā no 18 līdz 25 gadiem kopējais portfelis šā gada 1. ceturksnī pārsniedza 2.8 miljonus eiro. Jāatzīmē, ka aptuveni trešdaļai ieguldījumu portfelī ir vismaz divi vai vairāk vērtspapīru veidu.

Populārākās investīciju izvēles

No tiem jauniešiem, kas iegulda Robur fondos, pārliecinoši populārākā izvēle ir Swedbank Robur Technology fonds, kas paredz ieguldījumus tehnoloģiju uzņēmumos visā pasaulē, galvenokārt IT sektora uzņēmumos. Tam seko Swedbank Robur Access Edge USA, kas ir indeksam sekojošs akciju fonds un nodrošina ieguldījumu rezultātu sasaisti ar uzņēmumiem, kuri darbojas dažādos sektoros ASV. Trešajā vietā ierindojas Swedbank Robur Access Edge Global indeksam sekojošs akciju fonds, kas iegulda dažādu nozaru uzņēmumos visā pasaulē.

Savukārt no ieguldījumiem tieši Baltijas biržā jauniešu topā ierindojas pašmāju uzņēmums Virši, kā arī Enefit Green un DelfinGroup.

Ārvalstu tirgos dominē Apple, Tesla un Coca-Cola. Taču vērts piebilsts, ka tieši ārvalstu uzņēmumos gados jauno investoru skaits ir 5 reizes mazāks nekā Baltijas akcijās, kas liek domāt, ka Baltijas tirgus akcijas jauniešu vidū ir populārākas, jo prasa mazāku sākotnējo kapitālu, un arī pie to pirkšanas, pārdošanas, kā arī turēšanas Swedbank klientiem nav jāmaksā komisija.

“Jaunieši visbiežāk izvēlas ieguldīt, sekojot norisēm un tendencēm pasaulē. Viņiem pievilcīgāki šķiet dažādi tehnoloģiju uzņēmumi un attiecīgi ieguldījumu fondi. Kopumā jaunieši un jaunie profesionāļi investīciju pasaulē sāk spēlēt arvien lielāku lomu, jo viņu nauda tuvākajā laikā diktēs, kuru nozaru uzņēmumi saņem papildu finansējumu attīstībai. Savukārt atsevišķi jaunie profesionāļi savos 30 gados ir jau sasnieguši ievērojamus panākumus profesionālajā karjerā un kļuvuši par bankas turīgo klientu segmenta pārstāvjiem, un viņu ieguldījumu izvēles iespējas atšķiras no citu paaudžu ieguldītājiem. Šie ieguldītāji daudz vairāk domā par savu ieguldījumu ietekmi uz vidi un ilgtspējas jautājumiem, ne tikai par finansiālo atdevi,” atzīmē Rolands Zauls.

Papildu informācijai:
Jānis Krops
Swedbank Mediju attiecību vadītājs
Tālr.: 67444560, 26880381
janis.krops@swedbank.lv

Par mums

Kļūt par biedru

Nesen meklētais

Materiāli

Dokumenti - 0
Pages - 0

Skatīt vairāk