Pārdomāti, ērti lietojami un ātras darbības risinājumi arvien vairāk mudinās cilvēkus savus finanšu darījumus uzticēt tehnoloģijām, pilnībā atsakoties no skaidras naudas lietošanas, pārliecināti finanšu un IT nozaru pārstāvji, vērtējot aizvadīto gadu COVID-19 pandēmijas zīmē. Virtuālos norēķinus veicinās arī darbs no mājām, kas šodien un turpmāk būs realitāte lielai daļai strādājošo.
Vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju (51%) vismaz vienu reizi ir izmantojuši elektronisko norēķinu platformas pirkumiem internetā (piemēram, PayPal, Klix u.c.), vismaz 37% Latvijas iedzīvotāju kaut reizi ir izmantojuši kādu mobilo lietotni maksājumu veikšanai, 17% ir saņēmuši aizdevumu, izmantojot attālinātu risinājumu (mobilo lietotni, tīmekļa vietni), 16% attālināti veikuši naudas noguldījumus depozītā, bet vismaz 17% izmanto “virtuālās krājkasītes”, kurās nauda tiek uzkrāta, noapaļojot līdz veselam eiro katra veiktā pirkuma summu un no atlikuma veidojot uzkrājumu. Šādus datus par tehnoloģiju lietošanu naudas darījumos uzrāda AS Expobank sadarbībā ar pētījumu centru Norstat veiktā iedzīvotāju aptauja šā gada februārī*.
“Klienti arvien biežāk vēlas saņemt pakalpojumus digitālajā vidē, ko būtiski veicināja COVID-19 pandēmijas dēļ ieviestie ierobežojumi un attālinātais darbs,”
– viedokli pauž AS Expobank valdes priekšsēdētājs Rolands Legzdiņš.
“Lai veiktu naudas darījumus digitālajā vidē, cilvēkiem nepieciešamas ērtas un viegli pieejamas platformas, kas palīdz apmaksāt rēķinus, samaksāt par pakalpojumiem un precēm, veidot uzkrājumus, saņemt aizdevumus u.c. Klientiem – gan fiziskām, gan juridiskām personām, ir būtiska visa darījuma procesa veikšana attālināti, proti – lai nevienā brīdī nebūtu vajadzības doties uz banku vai pie pakalpojuma sniedzēja. Ja kādā posmā tomēr nepieciešams doties klātienē (piemēram, parakstīt līgumu vai citu dokumentu), tas tiek uztverts gan kā apgrūtinājums, gan kā savas personīgās drošības apdraudējums, jo nepieciešams tikties ar svešiem cilvēkiem, kas COVID-19 laikā nav vēlama.”
Kā norāda R. Legzdiņš, redzot klientu vajadzības un arvien augošo pieprasījumu pēc finanšu tehnoloģiju risinājumiem, Expobank, piemēram, pērn uzsāka darbu pie pilnībā attālinātas termiņnoguldījumu izvietošanas platformas SmartDeposit izveides. Tas ir bankas pirmais fintech risinājums, kas pie klientiem nonācis šogad un ļauj izveidot termiņnoguldījumu kontu, noslēgt līgumu ar banku un ieguldīt naudu depozītā pilnībā attālināti. Gadījumā, ja klients norāda visu nepieciešamo informāciju precīzi, termiņnoguldījuma izvietošanas procesā netiek iesaistīti bankas darbinieku resursi un viss process notiek automātiski. Procesa drošību nodrošina divpakāpju autorizācija, kā arī ES sertificēta biometrijas tehnoloģija, kas salīdzina personas ID kartē vai pasē norādīto informāciju ar personas sejas biometrijas datiem.
“FinTech risinājumu uzvaras gājiens noteikti turpināsies arī pēc COVID-19 pandēmijas”,
– bankas pārstāvim piekrīt IT uzņēmuma CUBE izpilddirektors Ansis Šķibusts:
“Tendences rāda, ka gan ikdienas maksājumi, gan citus finanšu jautājumus cilvēki labprāt vēlas kārtot attālināti, sev ērtā laikā, nevis pielāgojoties banku darba laikam un atrašanās vietai. Redzot šīs tendences, pakalpojumu sniedzējiem, tai skaitā, finanšu iestādēm, protams, ir jādomā, kā apmierināt savu klientu vēlmi pēc attālinātas saziņas un vienlaikus piesaistīt FinTech risinājumiem plašāku sabiedrības daļu. Attālināti tiek piedāvāts gan pieteikties dažādu veidu apdrošināšanai (OCTA polises jau gadiem pērkam internetā), termiņnoguldījumu izveidošanai (jau minētā platforma SmartDeposit), aizdevumu saņemšanai un iesaistei pūļa finansēšanas platformās, kļūstot par investoru. Ja platformu veidotāji un uzturētāji spēs ilgtermiņā nodrošināt savu produktu kvalitāti un pats galvenais – personas datu un naudas drošību, ikdienas naudas darījumi kļūs arvien “virtuālāki” un banknotes un monētas savos makos redzēsim arvien retāk.”
“Pandēmijas laikā daļa cilvēku ir pārcēlušies uz dzīvi piepilsētās vai pat lauku rajonos. Ja arī turpmāk viņiem būs iespējams strādāt attālināti, tad kāda daļa pilsētā vairs neatgriezīsies. Līdz ar to šiem cilvēkiem attālināti naudas darījumi būs ikdiena. Viņi noteikti nevēlēsies tērēt laiku un līdzekļus, lai dotos uz banku, piemēram, atvērt noguldījumu kontu,”
– viedokli pauž IT uzņēmuma Efumo vadītājs Reinis Ēvele.
“Esmu pārliecināts, ka pat fiziskās maksājumu kartes ar laiku izzudīs, jo visa finanšu informācija un darījumi būs veicami ar telefona vai viedpulksteņa palīdzību.”
Kā norāda R. Ēvele, būtisks solis uz priekšu FinTech lietošanā būtu ikdienas pakalpojumu un finanšu pakalpojumu sniedzēju risinājumu savstarpējā integrēšana, piemēram, daudzās veikalu klientu kartes piesaistot maksājumu kartēm vai platformām.
“Kad tas notiks, maku varēsim atstāt mājās, jo apliecināt savu kā klienta identitāti un saņemt pakalpojumu varēsim, tā teikt, “ar vienu rokas vēzienu”, izmantojot FinTech platformu telefonā, pulkstenī, aprocē vai citā aksesuārā.”
AS Expobank ir viena no vecākajām bankām Latvijā, tā dibināta 1991. gadā un šogad svin 30 gadu jubileju. 2019. gada sākumā banka pilnīgi mainīja darbības stratēģiju un ieviesa jaunu biznesa modeli, uzsākot savas tirgus daļas palielināšanu Latvijas finanšu tirgū. Tas iezīmēja jaunu startu bankas attīstībā, kas paredz konkurētspējīgu kreditēšanas pakalpojumu piedāvājumu korporatīvajiem klientiem, termiņnoguldījumu izvietošanas iespējas privātpersonām, brokeru pakalpojumus, kā arī inovatīvu finanšu tehnoloģiju ieviešanu.
* Aptauju par iedzīvotāju attieksmi pret FinTech risinājumiem AS Expobank veica sadarbībā ar pētījumu centru Norstat šā gada februārī. Aptaujā piedalījās 1400 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Papildu informācijai:
Anna Andina
AS Expobank sabiedrisko attiecību un mārketinga vadītāja
26189214, anna.andina@expobank.eu