Teju piektā daļa jeb 19% Latvijas sieviešu plāno kļūt par uzņēmējām tuvāko trīs gadu laikā, kas ir uz pusi mazāk kā pirms diviem gadiem, liecina SEB bankas veiktā aptauja*. Pretstatā trešā daļa jeb 33% vīriešu šobrīd ir pārliecināti, ka tuvākajā nākotnē īstenos savas biznesa idejas. 

Vienlaikus vairāk nekā puse jeb 56% Latvijas sieviešu neplāno tuvākajā nākotnē kļūt par uzņēmējām, savukārt vairāk nekā ceturtā daļa (27%) sieviešu norāda, ka šobrīd biznesa uzsākšanai trūkst finanšu līdzekļu.

“Salīdzinot ar 2021. gadā veikto aptauju, sieviešu skaits, kuras vēlētos uzsākt savu biznesu, ir ievērojami mazinājies. Ja pirms diviem gadiem 40% sieviešu apsvēra domu kļūt par uzņēmējām, tad šogad tie ir tikai 19%. Protams, šobrīd to lielā mērā ietekmē kopējā ekonomiskā situācija valstī un pasaulē, uz ko norāda arī 25% respondentu. Taču arī izaicinošā laikā ir jādomā par finansiāli drošākas nākotnes veidošanu. Viena no šādām iespējām ir kļūt par darba devēju,”

aptaujas datus komentē SEB bankas Mazo un vidējo uzņēmumu segmenta Baltijā vadītāja Aija Miķelsone,

piebilstot, ka šīs tēmas aktualizēšanai SEB banka jau trešo gadu īsteno īpašu kampaņu, aicinot sievietes uzdrošināties kļūt pašām par savas profesionālās dzīves noteicējām.

Biznesa uzsākšanai nepieciešams praktisks un emocionāls atbalsts

Lai uzsāktu savu uzņēmējdarbību, sievietēm biežāk nekā vīriešiem ir nepieciešams finansiāls atbalsts, tāpat 23% sieviešu novērtētu praktisku palīdzību administratīvos procesos, piemēram, uzņēmuma reģistrēšanā. Savukārt 22% sieviešu norāda, ka viņām noderētu iespēja papildus iegūt uzņēmējdarbībā nepieciešamās zināšanas un prasmes.

Gan sievietes, gan vīrieši meklē arī atbalstu no saviem tuvajiem. 12% aptaujāto sieviešu un tikpat daudz vīriešu norāda, ka uzsākt savu uzņēmējdarbību viņus motivētu ģimenes un draugu atbalsts. Vienlaikus sievietes biežāk novērtē arī citu pieredzi un padomu, proti, 18% aptaujāto sieviešu savas biznesa gaitas uzsākt palīdzētu pieredzējuša mentora padoms.

Finansējuma saņemšanas iespēja – vai dzimumu līdztiesība?

Kopumā 72% sabiedrības uzskata, ka sievietēm un vīriešiem Latvijā ir vai drīzāk ir vienlīdzīgas iespējas saņemt finansējumu savam biznesam. Tomēr interesanti, ka pašas sievietes par to ir ievērojami mazāk pārliecinātas nekā vīrieši, proti, 88% vīriešu un vien 57% sieviešu apstiprina, ka sievietēm un vīriešiem ir vai drīzāk ir vienlīdzīgas iespējas saņemt finansējumu savas uzņēmējdarbības īstenošanai.

Jautātas par iemesliem šādiem uzskatiem, lielākā daļa jeb 65% aptaujāto sieviešu norāda, ka, viņuprāt, vīrieši biznesa vidē tiek uztverti nopietnāk nekā sievietes. Savukārt aptuveni trešā daļa (36%) sieviešu un vairāk nekā puse (57%) vīriešu nevienlīdzību iespējā saņem finansējumu skaidro ar dzimumu stereotipiem. Vienlaikus 8% respondentu norāda, ka abiem dzimumiem nav vienlīdzīgas iespējas saņemt finansējumu, jo sievietēm ir mazāks nepieciešamo biznesa kontaktu un sadarbības partneru loks, 7% uzskata, ka sievietēm trūkst ambīciju attīstīt savu biznesu, savukārt 5% aptaujāto uzskata, ka sievietēm ir mazāka uzņēmējdarbības pieredze nekā vīriešiem.

“Psiholoģiska barjera kļūt neatkarīgai, patstāvīgai, realizēt savu sapni, aizvien vēl ir gana augsta un daudzas spējīgas sievietes attur no šī tik izšķirošā pirmā soļa, – uzdrošināties neatbilst sabiedrībā iesakņotai lomu spēlei (par izglītību, darbu, ģimeni). Esmu pieredzējusi, ka tieši uzdrīkstēšanās vēlāk rezultējas sekmīgā karjerā, finansiālā neatkarībā un pašpārliecinātā cilvēkā, kurš dara to, ko pats vēlas un spēj sniegt vērtīgu ieguldījumu visai sabiedrībai,”

saka Aija Miķelsone.

Lai palīdzētu veiksmīgāk startēt, SEB banka jaundibinātiem uzņēmumiem piedāvā vienu gadu izmantot ikdienas bankas pakalpojumus bez maksas, tā sniedzot atbalstu jau no pirmās darbības dienas. Savukārt tiem uzņēmumiem, kas pastāv jau vismaz divus gadus, ir iespēja startēt Izaugsmes programmā, lai stiprinātu savu pārliecību par biznesa lēmumiem un sasniegtu jau pavisam konkrētus mērķus. “Jaunu zināšanu apguvei ikvienam ir pieejamas eAkadēmijas atvērtās lekcijas. Savukārt kopā ar Pierīgas novadu pašvaldībām tiek īstenoti divi atbalsta mehānismi biznesa uzsācējiem – grantu programma (ie)dvesma un grantu programma “Augšup”, kas paredzēta tieši sociālās uzņēmējdarbības veicināšanai,” papildina Aija Miķelsone.

*Aptauju pēc SEB bankas pasūtījuma šī gada februārī veica pētījumu aģentūra “Norstat”, un tajā piedalījās 3008 respondenti vecumā no 18 līdz 74 gadiem visā Baltijā.

Papildu informācijai:
Elīna Neimane, Korporatīvās komunikācijas pārvalde, uzņēmumu komunikācijas vadītāja – 26861570, elina.neimane@seb.lv
Vairāk par SEB grupu Latvijā:
Twitter/SEB_Latvia, Facebook/SEB.Latvia un Skype/SEB_Latvija, YouTube/SEBlatvia
www.seb.lv

SEB grupa ir vadošā finanšu pakalpojumu sniedzēja Ziemeļeiropā. Kā banka ciešām un ilgtermiņa attiecībām, SEB Zviedrijā un Baltijā piedāvā finanšu konsultācijas un plašu finanšu pakalpojumu klāstu. Dānijā, Somijā, Norvēģijā un Vācijā SEB darbības galvenā prioritāte ir korporatīvo un investīciju bankas pakalpojumu sniegšana uzņēmumiem un institucionālajiem klientiem. SEB grupas darbību starptautiskā līmenī apliecina pārstāvniecība 20 pasaules valstīs. Uz 2021. gada 30. jūniju SEB grupas kopējie aktīvi veido 3,445 miljardus Zviedrijas kronu, kopējie aktīvi pārvaldīšanā – 2,401 miljardi Zviedrijas kronu. SEB grupā strādā 15 000 darbinieku. Vairāk par SEB grupu:
www.sebgroup.com

Par mums

Kļūt par biedru

Nesen meklētais

Materiāli

Dokumenti - 0
Pages - 0

Skatīt vairāk