Aizdevums mājokļa iegādei ir vienas no lielākajām finansiālajiem saistībām dzīvē. Šobrīd, neskatoties uz augsto inflāciju, klienti teicami tiek galā ar mājokļa kredītu atmaksu, tomēr, ja dažādu iemeslu dēļ saskaraties ar finansiāliem sarežģījumiem un radušās grūtības norēķināties par uzņemtajām saistībām, Luminor mājokļu kreditēšanas eksperts Kaspars Sausais skaidro, kādas ir kredītņēmēju iespējas un kā tās atšķiras.
Kā norāda bankas eksperts, tiklīdz radušās grūtības veikt ikmēneša maksājumus, svarīgi par to iespējami drīz informēt banku, jo banka ir ieinteresēta kopīgi ar klientu rast izeju no situācijas, kamēr nav radušies maksājumu kavējumi. Bankas darbinieks izvērtēs individuālo situāciju un piedāvās piemērotāko risinājumu, kas ļaus ne tikai īstenot esošās saistības ilgtermiņā, bet arī izvairīties no sekām, kas var rasties maksājumu kavējumu dēļ.
Jāatceras, ka hipotekāro maksājumu kavējumi negatīvi ietekmē kredītvēsturi, kas var apgrūtināt iespēju aizņemties nākotnē. Šī iemesla dēļ savlaicīga risinājumu meklēšana, vēršanās bankā un sadarbība var palīdzēt kopīgi rast risinājumu un atrisināt esošo situāciju bez ilgtermiņa sekām.
Tipiskākais risinājums ir – pamatsummas atlikšana vai aizdevuma termiņa pagarināšana.
Pamatsummas atmaksas atlikšana jeb kredītbrīvdienas ir piemērotas klientiem ar īslaicīgām finansiālām grūtībām. Piemēram, radušies papildu izdevumi, kas saistīti ar nopietnāku saslimšanu, tuvinieka nāvi, iekļūšanu avārijā u.tml. vai ir īslaicīgas problēmas ar ienākumu gūšanu. Tas nozīmē to, ka kredītņēmējs noteiktu laika periodu – parasti 3 līdz 6 mēnešus – maksā tikai aizdevuma procentus un nemaksā aizdevuma pamatsummu. Paredzēts, ka šajā laikā klients spēs atrisināt radušos sarežģījumus un spēs pilnībā atgriezties pie ikmēneša maksājuma apjoma kāds bijis pirms izmaiņu veikšanas.
Aizņēmuma līgumi mēdz būt dažādi, bet parasti pamatsummas atmaksas atlikšana ir iespējama vienu reizi aizdevuma termiņa laikā bez komisijas maksas,ja tas ir īpaši atrunāts kredīta līgumāun iepriekš maksājumi ir veikti bez būtiskiem kavējumiem.
Svarīgi atcerēties, ka nav paredzēts, ka kredītbrīvdienas tiks izmantotas vairākas reizes pēc kārtas.
Lai samazinātu ikmēneša maksājuma apmēru, iespējams mainīt arī maksājumu grafiku vai pagarināt aizdevuma atmaksas laiku, ja kopējais aizdevuma termiņš nepārsniedz 30 gadus.
Šis risinājums ir piemērots gadījumos, ja ienākumi samazinājušies pastāvīgi, parasti tas ir saistīts ar ienākuma apjoma samazinājumu, kas saglabāsies ilgtermiņā. Par līguma termiņa pārrēķināšanu un pagarināšanu kredītiestādes parasti piemēro komisijas maksu. Tāpat jārēķinās, ka izmaiņu izvērtēšanas procesā banka var pieprasīt papildu dokumentus un izmaiņu veikšana var aizņemt ilgāku laiku.
Personas kredītvēsturi veido gan atmaksātie, gan neatmaksātie un kavētie aizdevumi. Ja persona godprātīgi veikusi visus maksājumus noteiktā termiņā, tas kredītvēsturi ietekmēs pozitīvi, ja maksājumi kavēti vai netiek maksāti vispār – kredītvēsture pasliktinās. Eksperts norāda, ka, veicot izmaiņas kredīta nosacījumos, kuri ir saistīti ar maksājumu kavējumiem, jārēķinās, ka tas atspoguļosies arī Latvijas Bankas kredītu reģistrā un tas ietekmēs iespējas aizņemties tuvākajā nākotnē pēc izmaiņu veikšanas. Tomēr šie risinājumi ilgtermiņā kredītvēsturi neietekmēs, savukārt vienkārša rēķinu nemaksāšana atstās negatīvu iespaidu uz klienta kredītvēsturi.
Katrs ar savu kredītvēsturi bez maksas var iepazīties mājaslapās: https://www.manakreditvesture.lv/