Uz 30. aprīli izkrāpto līdzekļu apmērs četru Latvijas lielāko banku klientiem, kuri paši apstiprināja maksājumus, sasniedza 2,4 miljonus eiro, liecina Finanšu nozares asociācijas dati. Kopumā īstenoti gandrīz 1,5 tūkstoši krāpšanas gadījumu. Savukārt 740 gadījumi par kopumā 926 tūkstošiem eiro tika novērsti. Populārākie krāpnieku saziņas kanāli ar klientiem joprojām paliek telefons un īsziņas. Tomēr pēdējā laikā redzam arī jaunu aktivitāti – krāpnieku izveidotas viltus internetbankas lapas, kuras bieži parādās kā pirmā izvēles iespēja, kad klients meklē savu banku Google.
Pateicoties izglītojošām aktivitātēm, klienti arvien biežāk spēj atpazīt gan krāpnieku zvanus, gan e-pastus, gan īsziņas. Liela daļa iemācījusies, ka nedrīkst atvērt nezināmās saites, kas atsūtītas e-pastā vai īsziņā, ka nedrīkst nosaukt savus piekļuves datus zvanītajiem un nedrīkst ļaut attālināti pieslēgties savam datoram, lai it kā palīdzētu veikt maksājumus uz investīciju platformām. Tāpēc krāpnieki kļūst arvien radošāki.
Jauna tendence, ko novērojam Latvijā – viltus internetbankas lapas. Meklējot savu internetbanku Google, šīs viltotās lapas nereti parādās kā pirmais meklēšanas rezultāts. Bieži vien cilvēkiem ir ieradums – ātri ierakstīt Google “seb ibanka” un tad atvērt pirmo saiti, ko piedāvā meklētājs. Apzinoties šādu darbības modeli, krāpnieki izmanto dažādus paņēmienus, lai apmānītu banku klientus. Viens no paņēmieniem ir apmaksāta Google reklāma. Proti, samaksājot par reklāmu Google, krāpnieki panāk, ka tieši viņu piedāvātā viltus saite meklētājā tiek uzrādīta kā pirmā, kad klients ierakstījis noteiktus atslēgvārdus
Būtībā šī krāpšanas metode ir pikšķerēšana. Tikai šajā gadījumā cilvēkiem netiek nosūtīti e-pasti ar aicinājumu atvērt saites. Tā vietā, izmantojot cilvēku vajadzību apmeklēt internetbanku, krāpnieki panāk, ka meklētājā kā pirmais rezultāts parādās viņu izveidotā viltus internetbanka, nevis īstā lapa.
Šādos un jebkuros līdzīgos gadījumos, banka veic visas iespējamās darbības, lai pasargātu klientus un apturētu krāpnieciskās lapas darbību, tajā skaitā informējot gan Google, gan citas iesaistītās puses.
Lai nekļūtu par krāpnieku upuri vienmēr jābūt “pozitīvi aizdomīgiem”. Proti, nevajag ticēt labiem piedāvājumiem, ja runa ir par iespēju ātri un daudz nopelnīt, kā arī vienmēr jāpārbauda saites, kurās plānojat ievadīt savus datus. Tas attiecas gan uz interneta veikaliem, kuros plānojiet iepirkties, gan uz citām interneta lapām.
Izveidot viltotu lapu internetā ir ļoti vienkārši, tāpēc krāpnieki to dara regulāri. Mēs vienmēr sekojam līdzi – tiklīdz parādās informācija par viltotu SEB internetbankas lapu, mēs uzreiz reaģējam, lai to nobloķētu. Klientus aicinām nekad neklikšķināt uz saitēm, kas it kā ved uz internetbanku, ja tās saņemtas e-pastā, īsziņā vai atrastas Google meklētājā. Drošākais veids, kā pieslēgties SEB internetbankai, ir ievadīt adresi – ibanka.lv vai arī izvēlēties pogu “Internetbanka” SEB bankas mājaslapā. Vienmēr pievērsiet uzmanību internetbankas adresei – vai tā tiešām ir “ibanka.seb.lv”, nevis, piemēram, “iibaanka.seb.lv”.
Vēl daži padomi, kā izvairīties no populārākajām finanšu krāpniecībām:
Papildu informācijai:
Jeļena Novaka, SEB bankas privātpersonu komunikācijas vadītāja – 29401327, jelena.novaka@seb.lv
Vairāk par SEB grupu Latvijā:
Twitter/SEB_Latvia, Facebook/SEB.Latvia, YouTube/SEBlatvia, LinkedIn/Seb-banka-latvia
www.seb.lv
SEB grupa ir vadošā finanšu pakalpojumu sniedzēja Ziemeļeiropā. Kā banka ciešām un ilgtermiņa attiecībām, SEB Zviedrijā un Baltijā piedāvā finanšu konsultācijas un plašu finanšu pakalpojumu klāstu. Dānijā, Somijā, Norvēģijā un Vācijā SEB darbības galvenā prioritāte ir korporatīvo un investīciju bankas pakalpojumu sniegšana uzņēmumiem un institucionālajiem klientiem. SEB grupas darbību starptautiskā līmenī apliecina pārstāvniecība 20 pasaules valstīs. Uz 2022. gada 31. martu SEB grupas kopējie aktīvi veido 3766 miljardus Zviedrijas kronu, kopējie aktīvi pārvaldīšanā – 2432 miljardi Zviedrijas kronu. SEB grupā strādā 15 000 darbinieku. Vairāk par SEB grupu: www.sebgroup.com.