Image

Oktobra mazumtirdzniecības dati reģistrējuši atkāpi no iepriekšējos mēnešos ierastās izaugsmes. Mēneša griezumā pārdošanas apjomi samazinājušies par 5.3%, bet, salīdzinot ar pagājušo gadu, reģistrēts kritums 2.3% apmērā. Kritums pārdošanas apjomos nav negaidīts, ņemot vērā to, ka no 11. oktobra klātienes tirdzniecība tika ierobežota daļai sabiedrības, bet no 21. oktobra visi iedzīvotāji klātienē varēja iegādāties vien pirmās nepieciešamības preces.   

Šādos apstākļos pārdošanas apjomi būtiski samazinājās nepārtikas preču veikalos – interneta iepirkšanās nespēja kompensēt klātienes pieredzi. Savukārt mazumtirdzniecība pārtikas veikalos praktiski netika ietekmēta, jo šie veikali turpināja darboties. Mēneša griezumā pat novērojams neliels pieaugums.

Pandēmijas ieviestās izmaiņas tirdzniecībā pagājušajā mēnesī rezultējušās būtiskā kritumā lietotu preču mazumtirdzniecībai (-45.6%). Kategorija līdz šim nebija sasniegusi pirms-pandēmijas pārdošanas apjomus un turpina izjust ierobežojumu sekas. Mīnusi reģistrēti arī apģērbiem un apaviem (-20.4%), kultūras preču tirdzniecībā (-13.7%)  kā arī mājsaimniecības preču pārdošanas apjomos (-11.2%). Divus gadus ilgušo izaugsmi pārtrauksi mājsaimniecības elektropreču kategorija (-3%). Varētu domāt, ka visas nepieciešamās elektropreces ir nopirktas iepriekšējo mājsežu laikā, taču šim secinājumam ir par agru – pārdošanas apjomu līmenis vēljoprojām saglabājas augsts. 

Pārdošanas apjomi pieauguši mazumtirdzniecībai stendos un tirgos (+15.3%) – ielu tirdzniecība oktobrī netika liegta. Plusi reģistrēti mazumtirdzniecībai ārpus veikaliem un tirgiem (+15.1%). Izaugsmi šajā kategorijā nodrošināja pieaugums tirdzniecībā pa pastu un interneta veikalos (+22.2%), kas daļu oktobra bija vienīgais iepirkšanās veids veselai virknei preču. Iedzīvotājiem cenšoties pasargāties no vīrusa, pieaugums reģistrēts arī farmaceitisko preču kategorijā (+12.5%).

Swedbank karšu dati novembra pirmajai pusei uzrāda augšupejošu tendenci un signalizē par iespējamu atkopšanās sākumu. Google mobilitātes dati uzrāda, ka līdz ar vīrusa ierobežojumu mīkstināšanu novembra vidū, iedzīvotāju mobilitāte sāk uzlaboties un dzīvība veikalos lēnām atgriežas. Iespējams, daļa jau sākusi iegādāties dāvanas gaidāmajai svētku sezonai. Tajā pašā laikā novembrī kritums reģistrēts Eiropas komisijas apkopotajos noskaņojuma indikatoros Latvijai – gan patērētāju, gan mazumtirgotāju noskaņojumā jūtams pesimisms un abi indikatori noslīdējuši zem ilgtermiņa vidējā rādītāja. Novembra pesimisms ir vairāku faktoru rezultāts, starp tiem ir augošais cenu līmenis, obligātās vakcinācijas prasība, kā arī augstais Covid-19 gadījumu skaits un ar to saistītie ierobežojumi.  

Pēc šobrīd noteiktajiem vīrusa ierobežošanas noteikumiem līdz 11. janvārim tirdzniecības centri darbosies zaļajā režīmā – klātienes iepirkšanās nevakcinētajiem iedzīvotājiem būs būtiski ierobežota. Taču nenoteiktība mazumtirdzniecībā turpinās. Svētku sezona gada nogalē balstīs mazumtirdzniecības pārdošanas apjomus, taču liela pulcēšanās tirdzniecības veikalos var balstīt arī vīrusa pozitīvo gadījumu augšupeju. Būtiskas korekcijas var ieviest jaunatklātais COVID-19 vīrusa Omicron  paveids – sasniedzot Latviju un strauji izplatoties, tirdzniecības ierobežojumus var nākties pastiprināt. Kaut arī lieli kritumi nav gaidāmi, pastiprināti tirdzniecības ierobežojumi, kā vienmēr, atspoguļosies arī mazākos mazumtirdzniecības pārdošanas apjomos.

Laura Orleāne
Swedbank ekonomiste
Tālr: +371 67 444 213
laura.orleane@swedbank.lv

Saistītās ziņas

Par mums

Kļūt par biedru

Nesen meklētais

Dokumenti

rezultāti
Documents - 0
Pages - 0