Pēc vairākiem gadiem Euribor procentu likme šogad pārsniegusi nulles atzīmi un, lai cīnītos ar straujo inflāciju, Eiropas Centrālā banka likmi paaugstinājusi straujāk, nekā iepriekš tika prognozēts. Tas atstāj iespaidu ne tikai uz mājokļa aizdevumiem, bet arī uz automašīnu, tehnikas un iekārtu iegādi līzingā. Tajā pašā laikā straujais cenu kāpums auto tirgū ir samazinājies.
“Šogad tirgu joprojām turpina ietekmēt jauno auto piegāžu garie termiņi, tā izraisītais automašīnu cenu kāpums un tagad arī Euribor likmes paaugstināšanās. Lielākā daļa līzinga līgumu gan automašīnu, gan tehnikas un iekārtu iegādei ir slēgti ar mainīgu procentu likmi. Tas nozīmē, ka ikmēneša līzinga maksājumu ietekmē arī Euribor izmaiņas, un līzinga ņēmējiem ir vēl rūpīgāk jāizvērtē sava spēja atmaksāt aizdevumu visā līzinga periodā,”
norāda Raivo Bāle, Luminor Līzings vadītājs.
Piemēram, laikā, kad Euribor likme saglabājās negatīva, ja klients iegādājās automašīnu ar vērtību 25 000 eiro līzingā uz pieciem gadiem ar 10% pirmo iemaksu un 2,14% likmi, ikmēneša maksājums sasniedza 396 eiro. Līdz ar Euribor likmes paaugstināšanos, šobrīd ikmēneša maksājums ir pieaudzis par aptuveni 17 līdz 22 eiro, atkarībā no tā, vai klients ir noslēdzis līzinga līgumu par trīs vai sešu mēnešu Euribor likmi. Precīzs līzinga maksājuma pieaugums ir atkarīgs no attiecīgajam klientam piemērotās nemainīgās procentu likmes daļas un līzinga līguma termiņa.
Salīdzinoši ar aizvadīto gadu, atkarībā no automašīnas modeļa, cenas kāpušas par 10 līdz 30%, atsevišķos gadījumos pat vairāk. Piegāžu garie termiņi jaunajiem auto veicina aktīvu pieprasījumu pēc lietotiem spēkratiem, tādēļ arī otrreizējo auto tirgū cenas ir pat līdz 30% augstākas nekā pirms gada. Turklāt, ierobežotā piedāvājuma dēļ daļa klientu izvēlas neatgriezt transportlīdzekļus auto dīleriem operatīvā līzinga termiņa beigās, kā rezultātā būtiski ir samazinājies automašīnu pieplūdums otrreizējā tirgū, kas arī veicinājis cenu kāpumu.
“Šobrīd tirgū netrūkst arī izaicinājumu, kas saistīti ar ekonomisko situāciju un bremzē uzņēmumu attīstības un investīciju plānus. Lai gan šobrīd cenu auto kāpums ir samazinājies, augot degvielas, elektroenerģijas u.c. izmaksām, pieaug arī ražošanas izmaksas, kā rezultātā automašīnu cenas var turpināt sadārdzināties. Tajā pašā laikā auto industrija sagaida uzlabojumus piegādes termiņos, kas var ietekmēt arī lietoto auto cenas, tomēr šobrīd vēl ir sarežģīti prognozēt, cik strauji tas varētu notikt,”
prognozē R. Bāle.
Saskaņā ar Finanšu nozares asociācijas informāciju, aptuveni puse no visiem jaunajiem līzingiem tiek ņemti vieglo automašīnu iegādei, trešdaļa iekārtu iegādei, tajā skaitā lauksaimniecības, celtniecības tehnikai, un pārējais – komerctransporta iegādei.[1]
Luminor dati liecina, ka vidējā jaunu auto pirkuma summa, par kādu klienti iegādājas transportlīdzekļus privātpersonām, šogad palielinājusies no 29 230 EUR uz 33 672 EUR, savukārt uzņēmējiem no 34 430 EUR uz 36 914 EUR.
Luminor līzinga dati rāda, ka šogad populārākie auto modeļi, ko līzingā iegādājušies klienti, ir apvidus automašīnas Toyota RAV4, Nissan Quashqai un Dacia, savukārt uzņēmēji visbiežāk līzingā iegādājas kravas furgonus Renault Master vai Renault Trafic un apvidus automašīnu Toyota RAV4.
Papildu informācija:
Inese Kronberga
Luminor sabiedrisko attiecību vadītāja
Tālr.: 29215409
E-pasts: Inese.Kronberga@luminorgroup.com
[1] https://financelatvia.323.lv/wp-content/uploads/2022/10/Lizinga-un-faktoringa-datu-apkopojums-30.06.2022.pdf